This post is also available in:
English
Memahami Pelan Pemasaran
Pelan pemasaran mungkin merupakan sebahagian daripada pelan perniagaan keseluruhan dan pelan pemasaran terbaik untuk perniagaan harus merangkumi strategi pemasaran perniagaan anda untuk tahun atau bulan akan datang. Strategi pemasaran tetap adalah asas pelan pemasaran yang ditulis dengan baik supaya matlamat boleh dicapai.

Biasanya pelan pemasaran akan terdiri daripada apakah sasaran pengiklanan dan pemasaran atau matlamat perniagaan anda, kedudukan jenama anda di pasaran industri anda serta apakah pasaran sasaran dan keperluan pelanggan anda. Bukan sahaja ia juga penting untuk mempunyai petunjuk prestasi utama (KPI) yang anda akan menjejaki.
Kepentingan Pelan Pemasaran
Pelan pemasaran membantu anda mempromosikan barangan dan perkhidmatan di syarikat anda yang memenuhi keperluan dan bukan itu sahaja, dalam perniagaan anda, pelan pemasaran akan membantu anda membangunkan barangan dan perkhidmatan yang memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan. Ia memerlukan penyelidikan, masa dan usaha, tetapi ia adalah kaedah yang sangat berguna yang boleh menyumbang dengan ketara kepada kejayaan perniagaan anda.
Juga, pelan pemasaran menerangkan langkah-langkah tertentu yang anda berhasrat untuk mengambil untuk membuat minat terhadap barangan anda perkhidmatan untuk pembeli dan pelanggan yang mungkin. Kemudian galakkan mereka untuk membeli barangan atau perkhidmatan yang anda sediakan.
Bagaimana Untuk Membangunkan Pelan Pemasaran?
Membangunkan pelan pemasaran yang baik akan memberi manfaat kepada perniagaan anda dengan begitu banyak cara oleh itu terdapat beberapa cara bagaimana anda boleh mula melakukannya.
Tetapkan Matlamat Anda

Pertama sekali, sebelum anda mula melaksanakan dan melaksanakan rancangan anda, anda perlu menetapkan matlamat anda untuk perniagaan anda mungkin dalam dua hingga tiga tahun akan datang. Ini akan membantu anda membuat pemahaman yang baik tentang apa yang akan anda lakukan untuk perniagaan anda dan melihat bagaimana ia berfungsi untuk perniagaan anda.
Pastikan anda menyediakan matlamat yang boleh diukur sama ada ia memberi tumpuan kepada perniagaan dalaman atau luaran anda. Format matlamat SMART yang membantu memastikan akauntabiliti di mana setiap huruf dalam SMART mewakili Khusus, Boleh Diukur, Boleh Dicapai, Realistik, Masa Terikat.
Cipta SWOT

Oleh itu, anda mahu pemasaran meningkatkan peluang jualan baru dan merangsang pertumbuhan, menyediakan aliran berterusan maklumat berkualiti tinggi. Anda mahu dapat mendengar dari pasaran sasaran anda dan pelanggan dan tidak membencinya. Dan anda mempunyai bajet anda terhad dan kapasiti anda ketat.
Cara untuk mencapai semua ini adalah dengan menggunakan strategi pemasaran pintar yang menjana strategi pemasaran dan pelan pelaksanaan yang konsisten dengan objektif syarikat anda dan melalui SWOT yang merupakan kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman.
Lakukan Kempen
Cara yang paling dipercayai untuk mendekati mengubah strategi pemasaran anda menjadi pelan pelaksanaan adalah dengan menggunakan rangka kerja kempen. Selain itu, kempen boleh merangkumi segala-galanya seperti dari pelancaran produk baru untuk mewujudkan kepimpinan pemikiran dalam segmen tertentu dan ke dalam trafik web dan petunjuk yang semakin meningkat, mereka boleh menjadi apa-apa sahaja.
Ketahui Lebih lanjut tentang Pelan Pemasaran
Yang memenuhi keperluan pelanggan.
Anda boleh mencari Kursus Latihan Pelan Pemasaran di laman web kami
Mereka biasanya dirujuk kepada pesaing perniagaan anda
Segmen pelanggan adalah proses mengkategorikan pelanggan kepada kumpulan yang berbeza, mengikut ciri-ciri demografi, geografi, tingkah laku dan psikografi. Pasaran sasaran adalah segmen pasaran yang perniagaan memberi tumpuan kepada kempen produk atau pemasaran tertentu.
Mengetahui sifat produk seperti faedah, ciri dan bagaimana ia berbeza daripada jenama lain
PLC adalah tempoh produk yang diperkenalkan kepada pasaran sehingga ia dikeluarkan. Empat peringkat itu ialah pengenalan, pertumbuhan, kematangan dan penurunan.
TTT jurulatih Bertauliah KWPSM
Jika anda berminat dengan jenis kursus latihan baru daripada kami, datang dan sertai Kursus Latihan Pelan Pemasaran yang kami ada yang akan dilatih oleh perunding dan jurulatih kami yang berpengalaman dengan lebih daripada 20 tahun pengalaman dari pekerjaan sebelumnya. Jurulatih kursus latihan kami, Logarajah Thambyrajah, adalah TTT (Train The Trainer) yang disahkan oleh KWPSM.

Logga adalah sebuah pengurusan projek Bertauliah profesional (PMP) dan merupakan perunding utama bagi Kognifi. Logga telah berjaya banyak projek besar yang berjaya dan anda boleh melihat butiran ini pada profil LinkedIn.
Kognifi ialah penyedia latihan KWPSM
Kognifi adalah syarikat pemasaran dan perundingan untuk perkhidmatan pemasaran digital dan latihan korporat di Malaysia dan merupakan penyedia latihan KWPSM (TP) yang diluluskan oleh KWPSM. Kami disenaraikan dalam Portal KWPSM. Anda boleh mencari Kognifi pada pautan KWPSM ini.
Jika anda sedang mencari kursus latihan di Malaysia dan dilatih oleh perunding yang baik dan Penyedia Latihan Yang Boleh Di menuntut KWPSM dari Malaysia, lihat lebih banyak kursus latihan yang kami tawarkan dan sudah tentu mereka semua kursus yang boleh di tuntutan HRDF.
Kursus Latihan Digital Korporat
Kami juga mempunyai kursus latihan korporat mengenai strategi jenama dan pengurusan jenama yang boleh anda periksa. Jika anda sedang mencari pemasaran seperti penyelidikan pasaran dan kursus berkaitan strategi maka kami berada di sini untuk membantu anda, mengisi borang di bawah atau klik butang di bahagian bawah halaman.
Hubungi kami di sini
Hubungi kami untuk maklumat lanjut mengenai harga dan juga sebarang pertanyaan umum mengenai latihan atau perkhidmatan kami di bawah
HRDF Claimable Training 2025 – Request For Information (RFI)
Send us your request for training. We can customise the training and get the trainers per your training objectives.
- Webinar Cadangan JTBD dan Nilai Digital dengan MaGIC - 8th Mac 2022
- HRDF kini HRD Corp - 8th Mac 2022
- Selamat Tahun Baru Cina! - 24th Februari 2021