This post is also available in:
English
Memahami Perbezaan antara Jualan Produk B2B dan Jualan Projek
Jualan produk dan jualan projek ialah dua contoh pendekatan strategi jualan dalam jualan B2B. Walaupun kedua-dua pendekatan jualan bertujuan untuk menjual produk atau perkhidmatan kepada perniagaan, adalah penting untuk mengetahui perbezaan utama antara kedua-duanya.
Kedua-dua pendekatan mempunyai kekuatan yang unik, tetapi memilih yang betul boleh mengubah hubungan akaun utama anda. Panduan ini menyelami perbezaan, faedah dan strategi penjualan produk berbanding penjualan projek dalam akaun utama, membantu anda memikat khalayak anda dan memacu hasil.
Berdasarkan metodologi latihan Kognifi Sdn Bhd yang terbukti, artikel ini meneroka penjualan produk berbanding penjualan projek dalam akaun utama untuk membantu anda menarik perhatian dan memacu hasil. Mari selami dalam!

Klik butang di bawah untuk menghubungi Perkhidmatan Pelanggan Kognifi (+6011-6353-3599) pada hari bekerja (Isnin-Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang) untuk pertanyaan anda mengenai kelas kursus latihan.
Atau hantarkan borang yang memberitahu kami apa yang anda mahukan:
Jualan Produk vs Jualan Projek dalam Jualan B2B

Jualan Produk
Tumpuan dalam penjualan produk adalah untuk menjual produk atau perkhidmatan tertentu kepada perniagaan. Ia biasanya lebih pendek dan lebih transaksional. Dan pelanggan membuat keputusan pembelian berdasarkan ciri, faedah dan harga produk. Contoh penjualan produk mungkin termasuk menjual perisian, perkakasan atau bekalan pejabat.
Kitaran jualan | Tempoh yang lebih pendek. Pelanggan membuat keputusan berdasarkan ciri dan faedah produk. |
Pembinaan Hubungan | Kurang penting. |
Cadangan Nilai | Memberi tumpuan kepada ciri dan faedah produk |

Jualan Projek
Tumpuan dalam penjualan projek adalah untuk menjual penyelesaian atau perkhidmatan tersuai kepada perniagaan yang menangani keperluan atau masalah tertentu. Proses ini selalunya lebih lama dan lebih kompleks, melibatkan pelbagai pembuat keputusan dan pihak berkepentingan. Contoh jualan projek mungkin termasuk menjual perkhidmatan perundingan, perkhidmatan pembinaan atau penyelesaian perisian tersuai.
Kitaran jualan | Tempoh yang lebih lama. Pelanggan menilai penyelesaian tersuai dan memerlukan perundingan yang meluas dan rundingan. |
Hubungan Bangunan | Kritikal dan penting. |
Cadangan Nilai | Memberi tumpuan kepada penyelesaian tersuai dan cara ia menangani keperluan khusus dan titik kesakitan. |
Mempunyai pemahaman tentang perbezaan ini antara kedua-dua pendekatan jualan memastikan organisasi merancang strategi jualan dengan berkesan untuk kejayaan jangka panjang.
Pada akhirnya, kejayaan jualan B2B bergantung kepada keupayaan organisasi untuk menyesuaikan diri dengan perubahan keadaan pasaran dan keperluan pelanggan.
👉 Hubungi Kognifi Sdn Bhd hari ini untuk menjadualkan sesi Bengkel Latihan Pengurusan Akaun Utama anda. Izinkan kami membantu anda mengenal pasti kumpulan pembelian, menggunakan kemahiran jualan SPIN dan mencipta kempen pemasaran berasaskan akaun (ABM).
Pengurusan Akaun Utama dalam Jualan B2B
Memahami perbezaan antara kedua-dua B2B adalah sebahagian daripada strategi Pengurusan Akaun Utama. Dalam bidang jualan B2B, mengenal pasti saiz peluang akaun utama yang berbeza adalah penting untuk menyampaikan perkhidmatan yang diperibadikan yang paling memenuhi keperluan pelanggan.

Kursus Latihan Pengurusan Akaun Utama Kognifi secara langsung sejajar dengan ini, kerana ia merangkumi jualan B2B dan B2G, jualan perundingan, pembinaan perhubungan dan pengurusan saluran paip untuk akaun utama.
Ketahui perbezaan utama antara kedua-dua pendekatan jualan dalam jualan B2B dan strategi Pengurusan Akaun Utama yang lain dengan menyertai kelas Pengurusan Akaun Utama Kognifi.
Kelas Latihan Pengurusan Akaun Utama Kognifi
Dalam kelas ini, peserta akan dibimbing oleh jurulatih pakar dalam bengkel latihan selama 2 hari. Peserta belajar cara melakukan jualan B2B dan B2G. Dan ketahui cara mencari peluang, melaporkan aktiviti saluran paip jualan, memanfaatkan penyambung dan merancang tindakan akaun utama.
Topik utama lain yang akan dibincangkan dalam kelas Pengurusan Acccount Utama ini termasuk:
- Ekosistem Jualan
- Peluang Minat
- Pengurusan Pembelian Strategik
- Pengurusan Pihak Berkepentingan Akaun
- Penglibatan Akaun Strategik
- Pemasaran Berasaskan Akaun
- Pelan Tindakan Akaun
Kognifi ialah penyedia latihan yang diluluskan dan boleh dituntut oleh HRDF/HRDCorp. Dan pakar industri jurulatih kami dan merupakan Jurulatih Bertauliah HRD Corp di Malaysia.
Hubungi Kami Untuk Butiran Kelas Latihan
HRDF Claimable Training 2025 – Request For Information (RFI)
Send us your request for training. We can customise the training and get the trainers per your training objectives.
- Santosh Govind: Pelopor dalam Latihan Tadbir Urus, Risiko, Kelestarian dan Kepimpinan di Malaysia - 29th September 2025
- Latihan Kemahiran Insaniah untuk Pertumbuhan Kerjaya | Penyedia Latihan Malaysia - 26th September 2025
- Azeli Jalaludin: Pakar pembuatan membantu rakyat Malaysia meningkatkan kerjaya mereka dengan Kognifi - 23rd September 2025