This post is also available in:
English
Pengurusan Akaun Utama
Kelas Akan Datang:
- 8 hingga 9 Oktober 2025 | Rabu & Khamis
- 12 hingga 13 November 2025 | Rabu & Khamis
Latihan Pengurusan Akaun Utama ini ialah bengkel bimbingan selama dua hari tentang cara mendapatkan jualan B2B dan B2G:
- Mencari peluang dan melaporkan aktiviti saluran paip jualan
- Memanfaatkan perhubungan dan merancang tindakan akaun utama
- Ketahui cara memanfaatkan kaedah pembelian strategik untuk meningkatkan jualan
- Ketahui cara mengenal pasti pembuat keputusan dan membentuk keputusan dengan kemahiran jualan perundingan

Klik butang di bawah untuk menghubungi Perkhidmatan Pelanggan Kognifi (+6011-6353-3599) pada hari bekerja (Isnin-Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang) untuk pertanyaan anda mengenai kelas kursus latihan.

“Encik Logarajah mempunyai pengalaman yang sangat kaya dalam jualan, pengurusan projek dan tender dan dapat berkongsi pengalaman dengan sewajarnya untuk menyokong perkara atau permohonan kehidupan sebenar. “
— Natalie, Pemasaran Jualan

“Kandungan boleh digunakan dan boleh belajar daripada ahli pasukan juga”
— Jia Jie, Pengurus

“Ia mempunyai aktiviti yang mencerminkan situasi semasa saya untuk diselesaikan dan menasihati daripada jurulatih”
— Fahmy, Pengurus Akaun
Hari Berbaki untuk Tarikh Bengkel

Pengajar Kursus

Logarajah Thambyrajah
- Rakan sebaya yang disokong dan mengetuai pasukan silang fungsi global
- 30 tahun pengalaman Jualan dan Pemasaran pelajaran belajar
Jadual Latihan Pengurusan Akaun Utama
- Hari bengkel: 2 hari
- Masa: 9:00 pagi hingga 5:00 petang
- Rehat Kopi dan Makan Tengah Hari
Bengkel Pengurusan Akaun Utama Hari 1

Modul 1 – Mencari Peluang | Menjadi Penasihat Dipercayai
Peserta diperkenalkan kepada konsep penasihat yang dipercayai. Peserta belajar cara menggunakan probe jualan dan soalan SPIN untuk menemui peluang dalam akaun. Dan bagaimana untuk membina persona jenama mereka dalam akaun utama.
Topik
- Melihat kuasa pasaran dan kesan pada akaun
- Model pengurusan akaun untuk saluran jualan B2B, B2G, B2P dan B2C
- Mencipta senarai akaun yang berkaitan
- Membina profil akaun
- Peringkat perbualan jualan dalam akaun
- Probe jualan SPIN dan kemahiran menyiasat
- Membuat cadangan dengan analisis kos faedah
- Kedudukan produk dan pemacu jenama
Aktiviti
- Peluang dan peranan penasihat yang dipercayai · Kuliah
- Bermula dengan peranan penasihat yang dipercayai dan jualan perundingan · Bengkel
- Membentangkan pelan panggilan akaun utama · Aktiviti Kumpulan
Modul 2 – Mendapatkan Leverage | Mengenal pasti Pembuat Keputusan
Peserta belajar tentang sistem organisasi dan cara mengenal pasti pembuat keputusan. Peserta belajar bagaimana untuk melihat proses kelulusan untuk peruntukan belanjawan, jualan dan pembayaran. Mereka belajar cara melihat risiko jualan dalam akaun dan cara bertindak balas terhadap potensi risiko kepada jualan.
Topik
- Matriks Kebenaran
- Kaedah kelayakan jualan BANT
- Sistem arahan dan kawalan organisasi RACI
- Jenis, peranan dan kuasa pihak berkepentingan akaun
- Matriks Kraljic dan Eisenhower
- Strategi pembelian akaun dan strategi tindak balas pembekal
- Menyenaraikan pihak berkepentingan akaun dalam proses membuat keputusan pembelian
Aktiviti
- Kalangan Pembeli dan jenis pembuat keputusan · Kuliah
- Bermula dengan pemetaan pusat pembelian dan analisis risiko akaun · Bengkel
- Membentangkan probe jualan untuk menguruskan risiko jualan · Aktiviti Kumpulan
Bengkel Pengurusan Akaun Utama Hari 2

Modul 3 – Kawalan Saluran Paip Jualan | Menguruskan Proses Pembelian
Peserta belajar bagaimana untuk mempengaruhi proses dan kawalan pembelian. Peserta belajar bagaimana untuk membezakan dan mempengaruhi pihak berkepentingan. Mereka belajar cara membina dan menyemak saluran paip jualan dan kemajuan jualan dalam akaun. Dan mereka belajar bagaimana untuk mengendalikan bantahan dan meminta perintah itu.
Topik
- Proses pemilihan vendor akaun
- Proses penilaian pembelian
- Penyambung perhubungan dan kesan dalam proses penilaian
- Status sokongan pihak berkepentingan akaun
- Menguruskan risiko dalam akaun
- Pelaporan saluran paip jualan
- Respons dan pengurusan pihak berkepentingan
Aktiviti
- Saluran paip jualan dan proses pembelian · Kuliah
- Perbualan saluran paip jualan dan main peranan jualan · Bengkel
- Membentangkan pelan pengurusan pihak berkepentingan saluran paip jualan · Aktiviti Kumpulan
Modul 4 – POA Akaun Sasaran | Mencipta Kempen ABM
Peserta mempelajari aktiviti khusus yang diperlukan untuk memasarkan, mempengaruhi dan menjual kepada akaun. Mereka belajar bagaimana membina hubungan dan memanfaatkan modal sosial. Peserta belajar cara merancang tindakan jualan dan alat jualan yang diperlukan untuk menjual dan membina saluran paip jualan dalam akaun.
Topik
- Pemasaran Berasaskan Akaun
- Kaedah penembusan akaun
- Nilai Memburu, Bertani dan Sepanjang Hayat
- Bahagian penyasaran dompet
- Pembinaan hubungan dan rangkaian
- Ekuiti jenama berasaskan pelanggan
- Pelan komunikasi
- Cagaran jualan
- Pelan Tindakan
Aktiviti
- Aktiviti jualan dan pemasaran akaun utama · Kuliah
- Mewujudkan rancangan panggilan penglibatan pihak berkepentingan · Bengkel
- Membentangkan pelan kempen ABM POA · Aktiviti Kumpulan
Tarikh Bengkel Awam Pengurusan Akaun Utama
- Tarikh: 8 hingga 9 Oktober 2025
- Tempat: Pejabat Kognifi, Phileo Damansara 1, Selangor
- Masa: 9:00 pagi hingga 5:00 petang
Harga Bengkel Awam Pengurusan Akaun Utama
Kelas latihan ini boleh dituntut sepenuhnya daripada HRDCorp (HRDF)
- Harga Individu: MYR 3,500 seorang
- Harga Kumpulan: Untuk dibincangkan berdasarkan pax
Hubungi atau WhatsApp +6011-6353 3599 (9 pagi hingga 5 petang, Isnin-Jumaat)

HRDF (HRDCorp) Kursus Latihan Tuntutan
- Latihan kursus ini merupakan Kursus HRDCorp yang boleh dituntut
- Boleh tuntut bayaran balik HRDF daripada levi majikan yang dibayar kepada HRDF
- Kursus latihan ini merupakan program berdaftar yang diluluskan dengan HRDCorp

HRDF (HRDCorp) Penyedia Latihan Berdaftar
- Penganjur bengkel ini, Kognifi Sdn Bhd, adalah penyedia latihan berdaftar HRDCorp
- Kursus latihan ini merupakan program berdaftar yang diluluskan oleh Kognifi Sdn Bhd dengan HRDCorp
Hubungi Kognifi Untuk Maklumat Lanjut

Klik butang di bawah untuk menghubungi Perkhidmatan Pelanggan Kognifi (+6011-6353-3599) pada hari bekerja (Isnin-Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang) untuk pertanyaan anda mengenai kelas kursus latihan.
Atau hantar borang tempahan di bawah:
Training Class Booking
Send in this form to book your place in this class. And get our quotation to process payment or get your company’s HRD Corp grant approval.