
Kelas Latihan Tadbir Urus dan Etika
This post is also available in:
English
Dalam Kursus Latihan Tadbir Urus dan Etika ini, peserta belajar bagaimana untuk mengekalkan tadbir urus dan amalan etika dalam organisasi mereka.
Peserta akan mempelajari kepentingan tadbir urus dan etika dalam kelestarian korporat.
Peserta akan belajar bagaimana untuk mewujudkan budaya etika dan integriti dalam organisasi.
Peserta akan memupuk keupayaan untuk menguruskan risiko dan mematuhi keperluan undang-undang dan pengawalseliaan. Peserta akan memperoleh pengetahuan tentang entiti korporat yang mentadbir.
Ini ialah kursus yang boleh dituntut oleh HRD Corp. Kursus latihan ini adalah sebahagian daripada kursus latihan perancangan korporat yang ditawarkan oleh Kognifi. WhatsApp Kognifi Khidmat Pelanggan: +6011-6353 3599
Objektif Pembelajaran Kursus Latihan Tadbir Urus dan Etika
- Bagaimana untuk mewujudkan budaya etika dan integriti dalam organisasi dengan membangunkan dasar dan prosedur etika.
- Bagaimana untuk menguruskan risiko dan mematuhi keperluan undang-undang dan pengawalseliaan melalui pemahaman dan pelaksanaan program pematuhan.
- Bagaimana untuk menentukan tadbir urus dalam entiti korporat, meletakkan kemampanan ke dalam strategi korporat dan mengukur dan melaporkan tadbir urus.
Hasil Pembelajaran Kursus Latihan Tadbir Urus dan Etika
- Mampu memahami dengan jelas kepentingan tadbir urus dan etika.
- Mampu mewujudkan budaya etika dan integriti dengan membangunkan dasar dan prosedur etika.
- Mampu menguruskan risiko mematuhi keperluan undang-undang dan pengawalseliaan dan melaksanakan program pematuhan.
- Mampu memperoleh pengetahuan tentang entiti korporat yang mentadbir.
Kandungan Kursus Latihan Tadbir Urus dan Etika
Modul 1 · Pengenalan kepada Tadbir Urus dan Etika
Modul ini memperkenalkan peserta kepada kepentingan tadbir urus dan etika dalam mencapai kelestarian korporat. Ia menekankan peranan kritikal prinsip-prinsip ini dalam memastikan daya maju jangka panjang perniagaan.
Modul ini juga menggambarkan bagaimana tadbir urus dan etika yang lemah boleh memberi kesan teruk kepada operasi syarikat dan mengancam kelestarian mereka.
Aktiviti:
- Memahami kepentingan tadbir urus dan etika
- Peranan tadbir urus dan etika dalam kelestarian korporat
- Kesan tadbir urus dan etika yang lemah terhadap perniagaan
Modul 2 · Kepimpinan Etika dan Integriti Organisasi
Peserta diperkenalkan kepada kepimpinan beretika dan integriti organisasi, dan peranan penting kepimpinan etika dalam mempromosikan budaya etika dan integriti dalam sesebuah organisasi.
Modul ini juga meneroka kepentingan membangunkan dasar dan prosedur etika yang membimbing membuat keputusan dan tingkah laku dalam organisasi.
Aktiviti:
- Kepentingan kepimpinan beretika
- Mewujudkan budaya etika dan integriti dalam organisasi
- Membangunkan dasar dan prosedur etika
- Bengkel 1
Modul 3 · Peranan Lembaga dalam Tadbir Urus dan Etika
Peserta diperkenalkan dengan peranan lembaga dalam Tadbir Urus dan Etika yang memberi tumpuan kepada tanggungjawab ahli lembaga dalam memastikan organisasi mereka beroperasi secara beretika dan berintegriti.
Ia merangkumi topik-topik seperti prinsip-prinsip tadbir urus yang baik, komposisi dan struktur lembaga, etika membuat keputusan, dan kepentingan akauntabiliti dan ketelusan.
Aktiviti:
- Tanggungjawab lembaga dalam memastikan tadbir urus dan etika yang baik
- Peranan lembaga dalam menetapkan piawaian dan garis panduan etika
- Kepentingan ketelusan dan akauntabiliti
Modul 4 · Pengurusan Risiko dan Pematuhan
Peserta didedahkan untuk mengenal pasti, menilai dan mengurangkan risiko kepada operasi dan reputasi mereka. Ia menyediakan alat dan amalan terbaik untuk menguruskan risiko yang berkaitan dengan pematuhan undang-undang dan peraturan.
Aktiviti:
- Memahami proses pengurusan risiko
- Melaksanakan program pematuhan
- Memastikan pematuhan undang-undang dan peraturan
- Bengkel ke-2
Modul 5 · Rangka Kerja Pengawalseliaan
Modul ini memperkenalkan peserta kepada gambaran keseluruhan persekitaran pengawalseliaan di mana organisasi beroperasi. Ia merangkumi pelbagai undang-undang, peraturan, dan piawaian yang mengawal industri yang berbeza, dan peranan badan pengawalseliaan dalam menguatkuasakannya.
Peserta juga belajar tentang keperluan pematuhan dan akibat ketidakpatuhan, serta kepentingan tingkah laku etika dalam mengekalkan rangka kerja pengawalseliaan kedai.
Aktiviti:
- Perundangan, peraturan dan kod tadbir urus korporat
- Kepentingan pematuhan dan ketelusan pelaporan
- Menguruskan konflik kepentingan
Modul 6 · Mentadbir Entiti Korporat
Peserta diperkenalkan kepada komponen utama tadbir urus korporat dan kemampanan, termasuk kepentingan memahami kemampanan dan bagaimana ia boleh disepadukan ke dalam strategi korporat.
Ia juga meneroka pertimbangan etika yang datang dengan mentadbir entiti korporat dan kepentingan mempromosikan budaya kelestarian dalam organisasi.
Aktiviti:
- Mengukur dan melaporkan tadbir urus
- Kacang dan bolt entiti korporat yang mentadbir
- Memahami konsep kemampanan
- Meletakkan kemampanan ke dalam strategi korporat
Training Class Booking
Send in this form to book your place in this class. And get our quotation to process payment or get your company’s HRD Corp grant approval.
